Att hantera oron

Många känner sig förstås just nu oroliga för hur Corona-viruset ska påverka framtiden och det är fullt förståeligt och naturligt. För att vi ändå ska kunna ta oss an vardagen, livet och fortsätta framåt finns det ett par knep för att komma igenom de svåra tankarna (oavsett vad som dragit igång dem).

 

Så hur kan man dämpa den där gnagande, olustiga känslan? Några knep;

 

  1. Namnge känslan. Försök identifiera vilken känsla det är – sätt ord på känslan. Detta kräver meta-kognition vilket förlitar sig på pannlobsfunktioner i hjärnan. Genom att engagera dessa områden aktiveras också “bromsen” som dämpar känslointensiteten. Att identifiera t.ex. “Jag känner mig orolig” dämpar i sig känslan något.
  2. Säg det högt. Om du kan, prata med någon om känslan så dämpas intensiteten ytterligare. Nu upplever hjärnan att ni är två som delar på bördan. Annars, skriv ned det du känner. Försök bli specifik kring vad det är du känner och varför så kan det ge dig information om vad du kan göra härnäst. T.ex. jag är orolig för att mina föräldrar ska bli sjuka.
  3. Agera. Från informationen du fått från din analys av din känsla, vad kan du göra för att agera på den. I det här läget kanske det handlar om att prata med dina föräldrar och se till att de tar hand om sig, eller att ta extra bra hand om sig själv om man är orolig för att bli sjuk. Sova ordentligt, äta bra och näringsriktig mat, motionera så att immunsystemet håller sig starkt.
  4. Distrahera dig. Om oron håller i sig och du gjort det du kan för att dämpa den, aktivera dina tankar till andra saker. Släpp nyhetsrapporteringen ett tag och starta upp ett projekt, 10 000 bitars pussel, fotosortering, skriva brev eller annat som kanske “sällan blir av”.
  5. Tacksamhet. Passa på att notera det som du är tacksam för i ditt liv. I dessa tider kan det vara att rikta en tacksamhetens tanke till alla som jobbar så intensivt i vården. Att känna tacksamhet utsöndrar nämligen signalsubstanser som har med välmående att göra (såsom oxytocin, serotonin) och som dämpar stresshormoner (kortisol). Uttryck detta högt och du kanske får ytterligare positiv effekt!

 

Må väl, ta ansvar för och ta hand om varandra!